بدون دیدگاه on شمش آلومینیوم رانی چیستآخرین بروز رسانی: 1ام آذر, 1402

شمش آلومینیوم رانی چیست

حتما تا به حال درباره‌ی شمش رانی شنیده‌ اید یا ویدیو‌ها و اطلاعاتی در مورد قیمت و روش تولید آن دیده اید. در این مقاله به معرفی کامل شمش آلومینیوم رانی و چگونگی تولید آن می‌پردازیم.همچنین مطالبی درباره‌ی ریخته گری و بازیافت آلومینیوم خواهیم دید که بسیار حائز اهمیت در صنعت تولید آلومینیوم می‎‌باشند.

قوطی آلومینیوم چگونه تولید می‌شود:

قوطی‌های آلومینیومی که به زبان انگیلیسی(aluminium can) گفته می‌شود ظروف یکبار مصرفی هستند که برای نگهداری نوشیدنی‌ها و مواد غذایی و… ساخته و مصرف می‌شوند؛ این قوطی‌ها از جنس آلومینیوم 97 درصد می‌باشد که ابتدا به صورت شمش آلومینیوم بوده که طی فرایند نورد گرم، به ورق آلومینیوم تبدیل می‌شوند و از این ورق‌های آلومینیوم( به دلیل وزن سبک و شکل پذیری آسان و سریع) در تولید قوطی‌های آلومینیومی استفاده می‌شود.

قوطی آلومینیوم
قوطی آلومینیوم

روش ساخت قوطی آلومینیوم:

ورق قوطی‌های آلومینیوم از یک رول به وزن 9 تن ساخته می‌شود که به این ورق سبک و نازکی که مشاهده می‌کنید تبدیل می‌شود؛ بعد از تهیه ورق نازک، مراحل  ساخت قوطی‌های آلومینیومی شروع می‌شود .
در این روش ابتدا ورق آلومینیوم از دستگاهی عبور می‌کند که دو مرحله از روند تولید قوطی را طی می‌کند.
در مرحله اول یک برش به شکل دیسک با قطر14 ایجاد می‌کند سپس آن را خم می‌کند تا به شکل ته لیوان یا کاسه در بیاید که قسمت انتهایی قوطی را تشکیل دهد.
سپس در مرحله بعد، در دستگاه بعدی قرار می‌گیرند و کشیده تر می‌شوند تا بدنه قوطی را تشکیل دهند.
در نتیجه، در ساخت قوطی‌های آلومینیومی از یک قطعه آلومینیوم برای ساخت استفاده می‌شود.
(باقی مانده و اضافه آلومینیوم را بعد از برش برای بازیافت جمعه آوری می‌کنند تا دوباره آن‌ها را ذوب کنند و در قالب‌های دیگر استفاده کنند، زیرا آلومینیوم برخلاف پلاستیک فاسد نمی‌شود و قابل استفاده و ذوب کردن به تعداد دفعات زیاد می‌باشد.)
بعد از ساخت بدنه قوطی‌ها، در مرحله بعد، لبه ی قوطی‌ها سیقل داده می‌شود تا به حالت دلخواه و مورد نیاز تبدیل شود، بعد از آن که قوطی‌ها شکل گرفتند برای شست و شو آماده می‌شوند.
قوطی‌ها بعد از شست و شو طی دو مرحله، برای چاپ که مرحله نهایی است آماده می‌شوند.
در نهایت، قوطی‌ها آماده برای ارسال به کارخانه مورد نظر برای پر کردن محصول مورد نظر می‌باشند.
مانند نوشابه،انواع کنسرو ها، سوپ و…

قوطی آلومینیوم
قوطی آلومینیوم

مواد اولیه شمش آلومینیوم رانی چیست:

قوطی‌های رانی و دیگر نوشیدنی‌ها به دلیل فلزی بودن، بسیار ارزشمند هستند زیرا که قابل بازیافت و استفاده مجدد می‌باشند. این قوطی‌های فلزی با آلیاژ 97 درصد آلومینیوم بسیار مناسب برای تهیه شمش آلومینیوم رانی می‌باشند؛ بازیافت و استفاده از این قوطی‌ها علاوه بر تولید شمش آلومینیوم، کمک بسیار بزرگی به محیط زیست می‌کند زیرا باعث جلوگیری از آلودگی محیط توسط این قوطی‌ها می‌شود.

شمش رانی چگونه تولید می‌شود:

تولید شمش رانی به قدری راحت است که بسیاری از مردم آن را حتی در خانه (با داشتن امکانات کافی) تولید می‌کنند؛ قوطی‌های بازیافت شده فلزی را در کوره بسیار داغ که به آن کوره ذوب نیز می‌گویند می‌ریزند و به دلیل حجم کم و نازک قوطی‌ها، مراحل ذوب شدن به سرعت انجام می‌شود و مواد مذاب را در قالب‌های دلخواه می‌ریزند تا شکل بگیرد و وقتی که مواد مذاب مقداری خنک شد، شمش‌ها را داخل تشت یا سطلی پر از آب می‌ریزند تا به طور کامل خنک شوند.

به این ترتیب شمش رانی تولید می‌شود که حتی برخی  افراد از تولید آن به عنوان کسب درآمد در خانه استفاده می‌کنند.

شمش رانی آلومینیوم

فرایند بازیافت آلومینیوم چیست:

  • آلومینیوم به دو صورت اولیه و ثانویه وجود دارد:
  1. آلومینیوم اولیه: به طور مستقیم از ماده‌ی معدنی اولیه با خلوص بالا (99/7 تا 99/9) درصد تولید می‌شود که از آلومینیوم بازیافتی یا آلومینیوم ثانویه متفاوت است.همچنین آلومینیوم اولیه دارای ناخالصی‌های مانند آهن،سیلیسیم، مقدار کمی روی، منیزیم، تیتانیوم و منگنز می‌باشد و مقدار زیاد این عناصر ممکن است، باعث کاهش هدایت الکتریکی آلومینیوم شوند.
  2. آلومینیوم ثانویه: این نوع از آلومینیوم قابلیت ذوب شدن آسان و بازیافت آلومینیوم را دارد زیرا قبلا در شکل‌ها و روش‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و می‌توان آن را با روش‌های مناسب مانند ریخته گری شمش یا نورد دوباره شکل داد.
بازیافت آلومینیوم
بازیافت آلومینیوم

آلومینیوم ثانویه یا بازیافتی چیست:

بازیافت آلومینیوم از استخراج آن بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر می‌باشد، به دلیل مزایای اقتصادی آلومینیوم بازیافتی و نتایج حاصل از پیشرفت آن موجب گسترش صنعت آلومینیوم ثانویه شده است.(البته لازم به ذکر است که بازیافت آلومینیوم از سال 1900 شروع شد و به مرور بین مردم گسترش پیدا کرد.)

در بازیافت آلومینیوم، ابتدا آلومینیوم‌ها به قطعات کوچکتر تقسیم می‌شوند؛ سپس از آلودگی‌ها و مواد دیگر جدا و پاک سازی می‌شوند و وقتی که طور کامل پاک شدند، شرایط مناسب برای ذوب شدن را پیدا می‌کنند ، همه ی این مراحل توسط خردکننده‌ها و جدا کننده‌های مغناطیسی و شناوری انجام می‌شوند.

در بیشتر کشور‌های توسعه یافته جمع آوری و بازیافت قوطی‌های آلومینیوم بسیار کار ارزشمندی  به حساب می‌آید و بسیاری از مردم برای جمع آوری آن‌ها کمک می‌کنند. البته قوطی‌ها تنها آلومینیوم بازیافتی محسوب نمی‌شوند، بلگه فقط به خاطر وزن سبک ، شکل پذیری راحت و در دسترس بودن بیشتر از آن صحبت می‌شود.

بازیافت آلومینیوم
بازیافت آلومینیوم

مراحل بازیافت آلومینیوم :

ابتدا محصولات آلومینیومی را جمع آوری می‌کنند؛ که این عملیات توسط مردم عادی یا مسئولین شهرداری انجام می‌شود.

بعد از جمع آوری به ایستگاه مورد نظر انتقال داده می‌شوند و توسط آهن ربا‌های مغناطسی و شناوری، از ضایعات دیگر جدا سازی می‌شوند؛ بعد از آن همه‌ی فلزات طبقه بندی می‌شوند و هر آلیاژ در طبقه بندی مربوط به خودش قرار می‌گیرد.

پس از تکمیل فرایند جدا سازی، آلومینیوم‌های فشرده شده برای انجام فرایند اصلی تمیز کردن، خرد کردن، ذوب کردن و ریخته گری به کارخانه ها فرستاده می‌شوند تا با گذراندن این مراحل، از آن‌ها شمش آلومینیوم تولید کنند و بعد از دریافت شمش آلومینیوم با انجام فرایند نورد، از ورق های آلومینیومی تولید شده برای ساخت بسته بندی‌های جدید استفاده می‌کنند.

بازیافت آلومینیوم
بازیافت آلومینیوم

مزایای بازیافت آلومینیوم:

  1. هزینه کمتر بازیافت نسبت به استخراج آلومینیوم
  2. کاهش آلودگی محیط با کمک بازیافت آلومینیوم
  3. مصرف کمتر انرژی در بازیافت آلومینیوم
  4. کمک به افزایش طول عمر طبیعت
  5. ایجاد شغل‌های بیشتر در جامعه
بازیافت آلومینیوم
بازیافت آلومینیوم

ریخته گری چیست:

ریخته گری یکی از مهم ترین فعالیت ها در تولید آلومینیوم و صنعت ذوب آهن شناسایی شده است.

مراحل ریخته گری آلومینیوم:

در فرایند ریخته گری، فلز آلومینیوم متناسب با درجه مشخص (با توجه به نوع آلیاژ) ذوب و در قالب‌های مختلف ریخته می‌شود، سپس فلز آلومینیوم ذوب شده پس از خنک شدن به شکل مورد نظر تبدیل می‌شود.

(لازم به ذکر است که در فرایند ریخته گری، قالب مورد نیاز، باید بسیار دقیق و توسط متخصصین ساخته شود، زیرا برای تولید قطعات مورد نظر، دقیق بودن قالب بسیار مهم و قابل توجه می‌باشد.)

در ادامه قبل از ذوب کردن فلز آلومینیوم باید به نوع آلیاژ توجه شود، زیرا نوع آلیاژ در زمان و روند ذوب شدن و شکل گیری مواد مذاب بسیار مهم و تاثیر گذار است.

در مرحله بعد که آخرین مرحله ریخته گری محسوب می‌شود، ایراد‌های قطعات تولید شده گرفته می‌شود که به آن مرحله (ترمیم) می‌گویند.

ریخته گری آلومینیوم
ریخته گری آلومینیوم

قالب‌های ریخته گری انواع گوناگونی دارد که اگر بخواهیم آن‌ها را دسته بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در 2 دسته (قالب ریخته گری دائمی) و (قالب ریخته گری موقت) قرار دهیم.

تفاوت این قالب‌ها در یک بار مصرف بودن و دائمی بودن آن‌ها می‌باشد؛ که قالب‌های موقت، قالب‌های سرامیکی، ماسه‌ای و شنی هستند که بعد از یک بار مصرف از بین می‌روند و دیگر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مانند: قالب ریخته گری پوسته ای(ماسه‌ای)

ریخته گری آلومینیوم
ریخته گری آلومینیوم

اما در مقابل قالب‌های ریخته گری دائمی، قالب‌هایی هستند که بعد از یک بار استفاده، خراب نمی‌شوند بلکه در دفعات بعدی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مانند: قالب ریخته گری چدنی

ریخته گری آلومینیوم
ریخته گری آلومینیوم

در مجموع، آلومینیوم فلزی است قابل بازیافت، با امکان استفاده به تعداد دفعات متعدد، که این امر باعث محبوبیت بیشتر این فلز می‌باشد؛ البته که دلایل دیگر مانند وزن سبک‌تر و قیمت مناسب‌تر نسبت به دیگر فلزات باعث افزایش کاربرد بیشتر آن شده است.

ساخت و بازیافت انواع آلومینیوم همانطور که ذکر شده انجام می‌شود که بازیافت آن بسیار کم هزینه‌تر است و انرژی بسیار کمتری نسبت به استخراج و تولید اولیه آلومینیوم مصرف می‌شود.

بسیاری از کارخانه‌ها در سرتاسر کشور مشغول به تولید انواع آلیاژ‌های آلومینیوم و همچنین بازیافت و تولید مجدد محصولات آلومینیوم با استفاده از ضایعات بازیافت شده آلومینیوم می‌باشند.

جهت کسب اصلاع در مورد خرید شمش آلومینیوم رانی و قیمت شمش آلومینیوم رانی از طریق لینک آن وارد فروشگاه آلوم پرشین شوید.

دسته‌بندی: بلاگ