ورق آلومینیوم چطور تولید میشود؟

ورق آلومینیوم

 نحوه تولید ورق آلومینیوم به چه صورت است؟

ورق آلومینیوم از چه ساخته شده اند؟ ورق آلومینیوم یک پروفیل مسطح از فلز نقره ای سبک با ضخامت بیش از 10 میلی متر است. این یک محصول نیمه تمام از سطح مقطع مستطیل شکل برای تولید عناصر ساختاری و قطعات ، به ویژه ، قالب ها و جاهای ویژه است.  ورق  از آلومینیوم خالص و آلیاژهای آن با نورد یا ریخته گری بدست می آیند.

آلومینیوم فلزی سبک ، نقره ای و مقاوم در برابر خوردگی است که دارای ویژگی قابل پردازش است و یکی از عناصر بدست آمده در طبیعت است. در دوران باستان ، تمدن های یونان و روم از نمک های آلومینیوم برای رفع رنگ های رنگ استفاده می کردند. بنابراین می توانیم بگوییم که آن روزها کالای مورد علاقه ای در تزئینات بود.آلومینیوم که در قرن نوزدهم کشف شد ، به عنوان مهمترین عامل در تولید بسیاری از ساختمانها در زمینه مهندسی و همچنین در صنعت آهن و فولاد جای خود را گرفته است.

تولید آلومینیوم از بوکسیت یعنی همان سنگ معدن آلومینیوم؟

آلومینیوم که در طبیعت با بوکسیت ترکیب می شود ، در نتیجه فرسایش سنگ های آهکی و سیلیکاتی در اثر فعل و انفعال با هوا تشکیل می شود. از آنجا که آلومینیوم تصفیه شده ماده ای با مقاومت کم است ، هنگامی که به عنصری با مقاومت و قابلیت کشش بالا تبدیل می شود ، به طور طبیعی می توان آن را به عنوان ماده ای سخت و قابل درمان با گرما طبقه بندی کرد زیرا جرقه ای ایجاد نمی کند.

ورق آلومینیوم ماده ای است که از آلومینیوم با روش نورد بدست می آید. به ماده نازک این ماده که به خودی خود یک بخش است ، ورق ضخیم و صفحه آن ضخیم گفته می شود. این محصولات که به دلیل جو بسیار مقاوم در برابر خوردگی هستند ، به راحتی می توانند شکل دلخواه خود را بگیرند. رسانایی این مواد در برابر برق و گرما بسیار زیاد است. به لطف ظاهر آن ، برای پوشش های تزئینی نیز مناسب است.

 ورق گریدهای D16 ، AMts ، AMg از آلیاژهای آلومینیوم خاص ساخته شده اند ، آنها کاملا مطابق با الزامات GOST 17232 ساخته می شوند. مارک آلیاژها ترکیب شیمیایی آنها را نشان می دهد:

  AMg- -آلیاژهای آلومینیوم سبک با منیزیم ، آنها مگنالیا نامیده می شوند. آنها به خوبی جوش داده می شوند و در برابر خوردگی مقاوم هستند.  با افزایش درصد منیزیم ، خواص مکانیکی آلیاژ نیز بهبود می یابد.

 AMts- آلیاژهای آلومینیوم با منگنز ، مقاوم در محیط تهاجمی ، با هدایت گرمایی و الکتریکی بالا.

D16 – آلیاژی است با مس و منگنز ، به نام دورالومین ، با دوام ترین و خواستارترین. استفاده از آن در هواپیما انگیزه نیرومندی به ساخت هواپیما داد.

دال های آلومینیوم با تراشیدن لبه های کناری یا بدون آن ساخته می شوند. ابعاد با سه پارامتر تنظیم می شوند: ضخامت ، عرض ، طول.  ضخامت از 11 تا 200 میلی متر ، عرض 1200،1500،1800،2000 میلی متر ، طول از 2000 تا 8000 میلی متر است. حتی با ماشین های دستی معمولی می توان آنها را ، برش ، آسیاب و خم کرد.

طبقه بندی ورق آلومینیوم

پیمایش در این نوع آلومینیوم نورد آسان است – در گوشه  ورق  ، تولید کننده یک مهر فلزی قرار می دهد ، که نشان می دهد: تعداد دسته ، درجه آلومینیوم ، ضخامت  ورق  ، روکش.

 ورق  آلومینیوم به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

با روش ساخت

با شرایط مادی

با دقت پایان سطح

      ورق  روکش نشده اند

      با روکش فلزی (B)

      با آبکاری طبیعی (A)

      با آبکاری ضخیم (U)

       بدون عملیات حرارتی  آنیل (م)

        سخت و طبیعی پیر (T)                سخت شده و پیر شده  مصنوعی        (T1)

    سخت کوش (N)

    نیمه سنج (H2)

  سخت پس از رفع و پیری طبیعی (TH)

     دقت طبیعی

    افزایش دقت (P)

    دقت بالا (V)

فرآیند اعمال لایه نازکی از فلز یا آلیاژ دیگر بر روی سطح فلز را آبکاری می گویند. این یک فرآیند گران است ، اما در نتیجه ، یک لایه محافظ با سختی و دوام فوق العاده بالا در سطح  ورق  آلومینیوم ظاهر می شود ، که در معرض خوردگی نیست.

ویژگی های ورق آلومینیوم کدام است و در کدام مناطق استفاده بیشتری دارد؟

ورق آلومینیوم فقط یک ورق ضخیم نیست ، بلکه ماده ای با کیفیت جدید است. ورق آلومینیوم به دلیل ویژگی های بهبود یافته ، در مهندسی مکانیک ، انرژی هسته ای ، مهندسی برق ، در صنعت هواپیمایی ، در کشتی سازی استفاده می شود. در ساخت و سازهای صنعتی و عمرانی ، از این دال به عنوان روکش تزئینی و ماده ای برای ساخت قطعات مختلف استفاده می شود.

به لطف توانایی جوشکاری بالا ، می توان آن را به دلخواه جوش داد. صفحات ورق بین 1 میلی متر و 10 میلی متر هستند و در بخشهایی مانند تبلیغات ، اتومبیل سازی ، ماشین آلات ، ساخت و ساز ، انرژی مورد استفاده قرار می گیرند ، در حالی که صفحات ضخیم در بسیاری از بخشها مانند قالب سازی ، تولید ماشین آلات ، صنایع دفاعی ، کشتی سازی استفاده می شود. شناخته شده است که هرچه وسایل نقلیه حمل و نقل سبک تر باشند ، انرژی کمتری برای جابجایی آنها لازم است ، که به معنای صرفه جویی مستقیم در سوخت و فرسودگی کمتر موتور است ، بنابراین در طول عمر اقتصادی خود حدود 1.5 تن سوخت کمتری مصرف می کند. از آنجا که کاهش در مصرف سوخت مستقیماً به طبیعت کمک می کند ، آلومینیوم تقریباً در همه خودروهای تولیدی ترجیح داده شده است. امروزه ، اصلی ترین ماده تولیدی در تولید خودروهایی که سبکی در آن پیشتاز است ، آلومینیوم است. در آلومینیوم از نظر ساخت کلی کولر ،

صفحات آلومینیوم با توجه به منطقه مورد استفاده متفاوت است. به عنوان مثال ، آلیاژهای 5754 و 5083 در بخش دریایی استفاده می شود ، در حالی که آلیاژهای 5083 ، 6061 و 7075 در بخش آلومینیوم قالب و ماشین کاری استفاده می شود.

ورق آلومینیوم Amg2 و Amg3 در صنعت هواپیمایی برای تولید تجهیزات هیدرولیکی استفاده می شود.

از آلیاژهای Amg5 و Amg6 برای تولید مخازن سوخت و ورق های روکش فلزی در مهندسی مکانیک استفاده می شود.

ورق آلومینیوم آمت برای ساخت رادیاتور و قطعات موتور استفاده می شود. در صنایع غذایی از آنها برای ساخت ظروف بسته بندی استفاده می شود.

ورق دورالومین D16UT ، D16AT ، D16BT دارای مقاومت بالایی هستند و در ساخت هواپیما ، مهندسی مکانیک و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. جزئیات قطارهای سریع السیر نیز از دورالومین ساخته شده اند.

دسته‌بندی: بلاگ