خواص فویل آلومینیوم و کاربرد آن

روش ساخت فویل آلومینیوم:

پیش از ویژگی‌ها و کاربرد‌های فویل آلومینیوم، باید بدانیم که فویل آلومینیوم چگونه ساخته و از چه موادی ساخته می‌شود.

ساخت فویل آلومینیوم:

اگر بخواهیم کلی تر نگاه بکنیم، فویل آلومینیوم از شمش آلومینیوم ساخته می‌شود.

در مراحل تولید ورق آلومینیوم، شمش آلومینیوم طی فرایند‌های نورد گرم تبدیل به ورق آلومینیوم نازک می‌شود، سپس دوباره با انجام فرایند نورد، فویل آلومینیوم تولید می‌شود.

ورق‌های به دست آماده از شمش آلومینیوم به ضخامت (6 میلی متر)، برای ارسال به مرحله قرقره پیچی مناسب هستند که بعد از آن رول‌های ورق آلومینیوم را تشکیل می‌دهند.

رول‌های به دست آمده با انجام فرایند نورد سرد به ضخامت 0.5 میلی متر میرسند و در مرحله بعد با استفاده از ماشین آلات ساخت فویل آلومینیوم، ضخامت آن به 0.2 میلی متر نیز می‌رسد؛ که به این ضخامت و پایین تر از آن فویل آلومینیوم می‌گویند.

فویل آلومینیوم

خواص و ویژگی‌های فویل آلومینیوم:

فویل آلومینیوم یکی از بهترین مواد مانع در برابر بخار آب و گازهای مورد استفاده در تولید بسته بندی‌های انعطاف پذیر است؛ علاوه بر آن، فویل آلومینیومی از جنبه تزئینی نیز برخوردار است.

فویل آلومینیومی یک بافت مداوم است که از فلز آلومینیوم ساخته شده و ضخامت آن از 6 میکرون تا 150 میکرون تشکیل شده است. بیشترین استفاده از فویل‌های آلومینیومی از ضخامت‌های 7 ، 9 و 12 میکرون است. تفاوت فویل‌های ضخیم با نازک به مقدار استفاده شدن فلز در آن‌ها می‌باشد، فویل های آلومینیومی در ضخامت های بین 6 تا 13 میکرون در تولید طیف گسترده ای از بسته های انعطاف پذیر و تکنیک لمینیت استفاده می شود.

فویل آلومینیوم با قابلیت چاپ ، دوام و مقاومت در برابر اصطکاک کاربرد بسیار زیادی دارد. هرچه لایه‌های لمینیت و روکش روی فویل آلومینیوم انعطاف پذیر تر باشد ، بافت آن بهتر می‌شود.

فویل آلومینیوم

علاوه ویژگی مانع بودن فویل آلومینیوم دارای خواص مفید دیگری نیز می‌باشد:

  • نور را به خوبی بازتاب می دهد
  • قابلیت رنگ آمیزی سطح فویل آلومینیوم
  •  چاپ روی فویل آلومینیومی (هر دو طرف) امکان پذیر است
  • مجاز به تماس مستقیم با مواد غذایی، به علت غیر سمی بودن
  • می توان روی آن طرح چاپ کرد و با روکش طرح‌های چشم نواز ایجاد کرد
  • استفاده از جوهرهای شفاف، که از طریق آن می توان فویل را مشاهده کرد
  • میتوان یک طرف آن را مات با نقش برجسته تولید کرد، طرف دیگر را صاف و براق
  • برجسته سازی که می تواند برای اهداف تزئینی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد
فویل آلومینیوم

کاربرد فویل آلومینیوم:

  • فویل آلومینیوم به دلیل غیر سمی بودن و قابلیت انعطاف پذیری بسیار مناسب برای بسته بندی انواع مواد غذایی
  • بسیار مناسب برای استفاده در کارهای آشپزخانه
  • استفاده در ساخت سیم و کابل‌ها
  • پولیش نقره با فویل آلومینیوم
  • جلوگیری از زنگ زدگی
فویل آلومینیوم
فویل آلومینیوم

فویل‌ آلومینیوم انواع مختلفی دارد، که در شرایط مختلف استفاده می‌شود؛ برای مثال اگر برای مصارف خانگی بخواهیم از فویل آلومینیوم استفاده کنیم، باید از فویل آلومینیوم استاندارد خریداری کنیم. بنابراین نوع فویل آلومینیوم با توجه به نوع مصرف تغییر می‌کند.

انواع فویل آلومینیوم:

فویل آلومینیوم استاندارد: این نوع فویل در مصارف خانگی، درپوش لبنیات و مواردی که نیاز به استحکام زیاد ندارند استفاده می‌شود.

فویل آلومینیوم سنگین: این نوع فویل با توجه به داشتن ویژگی خم شدن، ضخامت بیشتری نسبت به فویل آلومینیوم استاندارد دارد و در مواردی که حرارت بیشتر است، استفاده می‌شود.

فویل آلومینیوم بسیار سنگین: فویل آلومینیومی که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و به صورت مستقیم مقابل آتش قرار می‌گیرد.

فویل آلومینیوم

تاثیر نورد سرد بر فویل آلومینیوم :

  1. فویل آلومینیوم نرم
  2. فویل آلومینیوم سخت

فرایند نورد سرد باعث سخت شدن فویل آلومینیوم می‌شود،از این طریق فویل آلومینیوم را برای کارهایی که مستقیم با درجه بالا‌ی آتش روبه رو هستند و یا نیاز به استحکام بالا دارند آماده می‌کنند. هر چه قد فویل بیشتر نورد شود، بافت آن سخت تر و مقاوم تر میشود.

برای فویل آلومینیوم نرم، باید در تعداد و فرایند نورد سرد دقت کرد تا فویل سخت نشود، یا فویل را چندین ساعت در دمای لازم و گرم قرار داد تا نرم شود.

لازم به ذکر است برای لمینت، فویل نرم مناسب تر از فویل سخت است؛ زیرا فویل آلومینیوم سخت را نمی‌توان گرم کرد و به جای آن باید آن را با مواد شیمیایی شست و شو داد.

دسته‌بندی: بلاگ