آلومینیوم آنادایز شده چیست؟

آنادایز چیست؟

آنادایز یا آنودایز(anodize) شاید برای شماهم سوال باشد که کدام صحیح است؛ اما نه تنها در فارسی بلکه در زبان انگلیسی هم بر سر این کلمه اختلافات نظر وجود دارد که (anodize) صحیح است یا (anodise) همانند زبان فارسی که (آنادایز) و (آنودایز) قابل مشاهده اند.

(ما در این مقاله از کلمه آنادایز استفاده کردیم که به معنای آنودایز،آنادایزینگ،آنودایزینگ و…میباشد.)

فرایند آنادایز چیست:

یک نوع فرایندی است که از طریق آن یک لایه اکسیدی روی سطح فلز ایجاد میشود. انواع فلزات به دلیل قرار گرفتن در برخی محیط و شرایط های مختلف دچار زنگ زدگی، فرسایش و کاهش مقاومت میشوند. به این دلیل با آنادایز کردن لایه ای نازک به سطح فلز اضافه میشود که باعث افزایش مقاومت فلز شده و همچنین نقش محافظ لایه زیرین(فلز) را تداعی میکند و هر آسیبی که فلز را تهدید کند ابتدا با این لایه برخورد میکند و به دلیل مقاومت بالایی که دارد به خود فلز آسیبی وارد نمیشود.

فرایند آنادایز کردن به قدری موثر و کاربردی است که به همین دلیل امروزه بسیاری از صنعتگران انواع گسترده ای از فلزات را آنادایز میکنند تا مقاومت آن‌ها را افزایش دهند و با توجه به افزایش مقاومت فلزات کاربرد آن‌ها در صنایع گوناگون نیز افزایش پیدا میکند.

فرایند آنادایز آلومینیوم
فرایند آنادایز آلومینیوم

دلایل و خواص آنادایز کردن آلومینیوم:

  1. لایه به وجود آمده روی فلز به دلیل فعال بودن از نظر شیمیایی بسیار مناسب برای رنگ کردن فلز میباشد و این رنگ موجب افزایش زیبایی و کاربرد بیشتر فلزات می‌شود و علاوه بر آن رنگ هم یک لایه جدید است باعث محافظت بیشتر فلز می‌شود.
  2. فلزات به دلیل قرار گرفتن در شرایط جوی خاص به زودی زنگ زده می‌‌شوند اما فرایند آنادایز باعث افزایش مقاومت آن‌ها شده و به همین دلیل عمر فلزات بیشتر خواهد شد.
  3. همچنین در مراحل آنادایز کردن آلومینیوم، لایه نازک اکسید با سختی بسیار بالایی که داره باعث مقاوم تر شدن فلز در برابر فرسایش میشود.
  4. در روند فرایند آنادایز، تغییرات به وجود آمده توسط عملیات فیزیکی و شیمایی و ایجاد لایه جدید روی سطح فلز موجب کاهش انتقال حرارت میشود.
آلومینیوم آنودایز شده
آلومینیوم آنادایز شده

آنادایز آلومینیوم چیست؟

امروزه آلومینیوم کاربرد بسیار زیادی در صنایع و زندگی روزمره ما دارد؛ بنابراین با آنادایز کرده انواع  ورق آلومینیوم میتوان کارایی های آن را گسترده تر کرد.

آلومینیوم به دلیل وزن سبک تر و قیمت مناسب همچنین با انجام فرایند آنادایز دارای عمر طولانی تر، مقاوم تر، ضد زنگ شدن و…. گزینه ی مناسبی برای استفاده های گوناگون در زندگی خواهد شد.

آلومینیوم به 2 روش آنادایز می‌شود:

  1. روش شیمیایی: قرار گرفتن یک لایه ی جدید بر روی سطح فلز که این لایه توسط جذب اکسید فلز روی سطح آن ایجاد میگردد.
  2. روش آندی یا الکتروشیمیایی: متراکم شدن فلز در شرایطی مناسب و کنترل شده که نتیجه آن غیر قابل نفوذ شدن فلز میباشد.
روش آنادایز آلومینیوم
روش آنادایز آلومینیوم

برخی از آلیاژ های آلومینیوم گزینه های بسیار مناسب تری برای انجام فرایند آنادایز هستند زیرا عناصر و ساتار های تشکیل دهنده آلومینیوم ها با یکدیگر متفاوت است.

برخی از آلیاژ های آلومینیوم مناسب برای آنادایز:

  1. آلیاژ آلومینیوم3105
  2. آلیاژ آلومینیوم1050
  3. آلیاژ آلومینیوم7075
  4. آلیاژ آلومینیوم6061
  5. آلیاژ آلومینیوم6063
  6. آلیاژ آلومینیوم2024
  7. آلیاژ آلومینیوم سری500

با ایجاد لایه اکسید بر روی سطح این آلیاژ های آلومینیوم ویژگی های بسیار مهمی مانند (ضد زنگ،مقاومت بیشتر، مقومت در برابر سایش و…)به آلومینیوم اضافه میشود و همین سبب گسترش استفاده از آلومینیوم ها میشود.

آلومینیوم آنادایز شده
آلومینیوم آنادایز شده

آلومینیوم آنادایز شده چیست؟

ورق آلومینیومی آنودایز پرکاربردترین ماده برای صفحات جلویی و قطعات مسکن است. زمانی که مقاومت آلومینیوم برای انجام کار مورد نظر ما کم باشد برای افزایش مقاومت آن عمل آنادایز را روی آن اعمال میکنیم. در این روش ضخامت لایه اکسیدی افزایش پیدا کرده  به 10 تا 20 میکرون و یا بیشتر میرسد.

آلومینیوم آنادایز

تغییر در برخی از خصوصیات فیزیکی مثل شکل ظاهری آن نیز اعمال میشود. این عمل برای بهتر رنگ پذیری آلومینیوم هم انجام میشود.مکانیزم عمل آنادایز بدین صورت میباشد که در آلومینیوم بعد از بریده شدن یک لایه نازک و محافظ که در برابر خوردگی مقاوم میباشد تشکیل میشود. با عمل آنادایز کردن در واقع ضخامت این لایه اکسیدی را تا چندین هزار برابر ضخامت اکسید طبیعی میتوان افزایش داد.مکانیزم کلی بدین صورت میباشد که جریان مستقیم الکتریسیته از از مایع مناسب الکترولیتی میگذرد که در آن آلومینیوم آند بوده و فلز مناسب دیگری کاتد میباشد. بدین ترتیب روی سطح آلومینیوم لایه نازکی از اکسید ایجاد میشود که ضخامت این لایه به عوامل مختلفی بستگی دارد.

آلومینیوم آنادایز شده
آلومینیوم آنادایز شده

مشخصات محصول:

  1. سطح سخت شده
  2. جلو مات و بدون خراش
  3. لبه های براق (نقره ای) آسیاب شده

جزئیات محصول

ورق آلومینیوم ورق آلومینیومی آنودایز  شده / ورق آلومینیوم

آلیاژ آلومینیوم

ضخامت (میلی متر)

عرض (میلی متر)

طول (میلی متر)

A1050 ، A1050 ، A1070 ، A1100

0.5-6.0

500-2200

500-6000

H12 ، H14 ، H16 ، H18 ، H22 ، H24 ، H26

A3003 ، A3105

0.5-6.0

500-2200

50-6000

H12 ، H14 ، H16 ، H18 ، H22 ، H24 ، H26

A5052 ، A5005 ، A5754

0.5-6.0

500-2200

500-6000

H12 ، H14 ، H34 ، H32 ، H36 ، H111 ، H112

اندازه مشتری

اندازه را می توان با توجه به نیاز مشتری تولید کرد

سطح

ورق آلومینیومی آنودایز  رنگ: نقره طبیعی ، مس ، طلای ، سیاه و غیره با توجه به درخواست مشتری. ضخامت ورق آلومینیومی آنودایز  با توجه به نیاز مشتری:

استاندارد کیفیت

ASTM B209 ، EN573-1

کیفیت مواد

عاری از نقص مانند کشش ، صاف ، لکه روغن

کیفیت A +++

کاربرد

ساخت ، ساختمان ، دکوراسیون ، دیوار پرده ، روشنایی ،غیره

بسته بندی

پالت های چوبی مناسب و بسته بندی استاندارد

وزن پالت نیز می تواند طبق نیاز مشتری باشد

  • استاندارد تولید:

طبق استانداردهای استاندارد بین المللی و تمام ترکیبات شیمیایی ، خاصیت مکانیکی ،اندازه ، مسطح و غیره کاملاً مطابق با استانداردهایبین المللی

مجموعا قطعه آلومینیومی آنادایز شده به دلیل برخی ویژگی ها از دیگر آلیاژ های آلومینیوم متمایز گردیده و آن به خاطر ضخیم ‌تر شدن آلومینیوم توسط لایه اکسید قرار گرفته روی سطح آن است که موجب مقاوم ‌تر شدن و پرکاربردتر شدن آلومینیوم شده که میتوان از آن در صنایع سنگین استفاده کرد. و باتوجه به شرایط استفاده از رنگ های متفاوت سبب زیباتر شدن آلومینیوم نیز میشود و کاربرد آلومینیوم را افزایش میدهد. همچنین برخی از آلیاژ های آلومینیوم شرایط بهتری برای آنادایز شدن دارند که انوع آن‌ها نام برده شده است.

دسته‌بندی: بلاگ